Hyllning till mötes- och evenemangbranschen delas ut av

Känner ni precis som vi att något stort saknades förra året? Den där känslan av att vara en del av något större, den enorma glädjen av att tillsammans med tusentals andra heja fram sin partner/bästa vän/vinnaren i en rafflande tävling eller evenemang. Utbyta erfarenheter och kunskaper under en mötespaus tillsammans med kollegor i branschen från när och fjärran och inte minst den fantastiska känslan av folk i konstant rörelse på hotell, restauranger runt om i vår kommun. Allt det har vi saknat! Men det väntar runt hörnet, det har bara tagit en ofrivillig paus. 

Men vi har inte tagit någon paus! 
Innan allt vi har att se fram emot och kommer realiseras vill vi hylla den betydelsefulla mötes- och evenemangsbranschen. 

Destination Jönköping kommer i år presentera en hyllning till mötes- och evenemangsbranschen istället för att dela ut Årets Evenemangs- och mötespris.

Glädjen i ögonen hos deltagarna på en stor cup eller ett idrottsläger, gemenskapen en sensommarkväll under Bluegrass festivalen, energin och drivkraften efter en lyckad kongress eller gåshuden när en löpare passerar mållinjen och kniper personbästa. Känslorna är många när det kommer till evenemang och möten.
Känslor som fångar ögonblicket, känslor som får oss att minnas och
känslor som får oss att längta.

Visste du att ett möte och evenemang...




Stolthet

Att vara en del av något större, att känna att staden man bor och verkar i bubblar av liv och rörelse, att din hemkommun synliggörs genom publicitet – det enar, skapar ”vi-känsla”, stolthet bland kommuninvånare och alla involverade i aktuellt möte eller evenemang. Det är kortsiktig gåshud och långvarig mallighet på samma gång!




Ekonomiska effekter

Aldrig har väl möten och evenemang så tydligt visat sig saknade som när de inte kan och får genomföras. Under ett vanligt år genererar nationella och internationella kongresser ca 30 MSEK till vår kommun. Enskilda evenemang som DreamHack inbringar 46 MSEK per tillfälle (och tänk då på att det är både sommar- och vinterfestivaler) eller Ironman 20 MSEK. Till dessa besöksnäringseffekter säger vi – WOW!

Kunskap & erfarenhetseffekter

Har du väl arrangerat ett möte eller ett evenemang på din ort så bär du med dig enorm kunskap och erfarenhet framåt. För att inte tala om att det var just HÄR, i din stad, som ett enormt erfarenhetsutbyte mellan hundratals, eller tusentals, besökare eller deltagare skedde. Det är något du och besökarna alltid bär med sig. Snacka om boost!