Nio priskategorier och totalt 27 nominerade. Här har ni årets vinnare!
Årets digitala ledare
Magnus Kroon, Elkedjan
Juryns motivering:
”Årets digitala ledare har tagit sin organisation från dåtid till nutid genom att länka samman intern kompetens och resurser med hjälp av digitalisering. Idén om att förenkla kommunikation och förse alla medarbetare med ett smidigt verktyg i det dagliga arbetet har lett till mer än effektiviseringar, det har även lockat ny kompetens till en numera modern organisation. Årets digitala ledare ser saker ur ett verksamhetsperspektiv och har genom en tydlig vilja, kraft och mod utvecklat och digitaliserat sin organisation. Idag har företaget en tydlig och modern plattform som möjliggör information till och kommunikation med alla 2000 medlemmar på ett effektivt och engagerande sätt.”
Årets event- och mötespris
Göran Carnander för SM Orientering 2018
Juryns motivering:
”På lingonröda tuvor, genom snårig mark och stadsområden, över berg och djupa dalar har vinnarna ritat ut kartan till fem fantastiska event. Med naturen som arena har arrangörerna inte bara skapat en lyckad tävling för tusentals deltagare från hela Sverige, man har även genom ett fint samarbete över kommungränser med sina 12 medlemsföreningar verkligen satt Jönköping på orienteringskartan!”
Årets idrottsprestation
Cajsa Persson
Juryns motivering:
”Årets idrottsprestation handlar ofta om att vara bäst när det gäller. Förmågan att pressa sig till det yttersta och plocka fram det där sista som krävs för att ta guld, även när det ser mörkt ut, är något som kännetecknar en vinnare. För segern i EM i Skottland efter en oerhörd dramatik där det var ovisst ända tills den sista putten går Jnytts pris Årets idrottsprestation 2018 till Cajsa Persson.”
Årets internationella utmanare
Svenska Lager SLAB AB
Juryns motivering:
”Årets internationella utmanare är det innovativa företaget som utmanat sig själv och en hel bransch genom att värdera och fokusera på hållbar arbetsmiljö i sin affärsidé. Insikten om kundens utmaningar, en unik produkt och en stark vilja att lyckas internationellt har lagt grunden till en snabb expansion på flertalet marknader!”
Årets goda kraft
Torpa Parkloppis
Juryns motivering
”Genom engagemang och ideella krafter har Maria Lillieström med sina vänner, bland annat med Maria Jansson, skapat en plats för hållbarhet och lokal anknytning. Torpa Parkloppis är en dag fylld av glädje och gemenskap där Idas Park blir en plats för Jönköpingsbor att fynda, umgås, äta god mat och njuta av skön musik. Ett initiativ som satt färg på denna del av staden. Saker får nytt liv, människor tjänar en slant och allt eventuellt överskott går oavkortat till projekt som bidrar till ett bättre samhälle. Det är med glädje vi delar ut priset Årets Goda Kraft till eldsjälarna bakom Torpa Parkloppis.”
Årets turismpris
Skullaryd Älgpark
Juryns motivering:
”Vinnaren av Årets Turismpris imponerar med lärande möten, gedigen kunskap och ett genuint värdskap. Anpassningen till den internationella målgruppen genomsyrar företaget och de är fullt exportmogna i allt från digital närvaro till språkkunskaper. Detta säkerställer att alla får en högkvalitativ upplevelse! Företaget har också förverkligat en dröm genom att på ett innovativt sätt förädla ett arv till att bli en målgruppsanpassad besöksattraktion. Erik Öster är ett föredöme och står för den nya generationens unga landsbygds-företagare.”
Årets innovation i Jönköpings län
Progressive Safety
Juryns motivering:
”Årets innovation gör det enkelt och omöjligt att göra fel. Tack vare innovatörens brinnande intresse för säkerhet har den tagit stora marknadsandelar i Sverige. Med ett stort behov inom samtliga branscher gör denna innovativa och unika produkt stor skillnad när det gäller att rädda liv såväl i hemmet som i den offentliga miljön. Vinnaren av Årets innovation 2019 är Ahmed Mireé på Progressive Safety AB för sin innovation E-Z Pin!”
Årets marknadsförare – Guldstickan
Work System
Juryns motivering:
”Årets vinnare hjälpte juryn att definiera Guldstickans image. För här har vi företaget som gör allt rätt i sin marknadsföring. De har valt att köra på sin egen väg och håller sig stadigt kvar på den vilket har gett en iögonfallande affärsmässig effekt 2018!Det är lättare sagt än gjort att skapa ett framgångsrikt Employer Brand, inifrån och ut, men årets vinnare har lyckats att involvera hela företaget i sin marknadsföring och är därmed en inspirationskälla för andra.”
Årets initiativ
Kinnarps
Juryns motivering:
”Vinnaren av årets initiativ har varit en pionjär inom hållbarhetsarbete i över 75 år. Det heltäckande hållbarhetsarbetet har tagit stora kliv framåt de senaste åren, bland annat genom införandet av ”Better Effect Index”, ett banbrytande stöd till kunder som vill göra hållbarhetsmedvetna val.”